Hoe word je boek beter vindbaar door deze nieuwe codes
Het boekenvak in Nederland start met het gebruik van Thema-codes, de nieuwe internationale standaard voor boekenclassificatie. De eerste experimenten laten zien dat titels met Thema-codes beter vindbaar zijn.
Waarom deze Thema-codes?
Met Thema-codes kunnen we titels heel specifiek indelen: op (meerdere) verschillende categorieën of bijvoorbeeld op tijdsperiode of locatie. Zo kunnen consumenten makkelijker en sneller titels vinden over een specifiek onderwerp of binnen een bepaalde categorie.
Wat is het verschil met bestaande codes
De nieuwe, slimme internationale standaard Thema stelt uitgevers in staat om veel specifieker te classificeren dan met NUR of BISAC mogelijk is. Thema bestaat uit drie delen: een onderwerp (subject), een qualifier en een nationale extensie. Het onderwerp is vergelijkbaar met de huidige NUR. F is dan 'fictie', FL 'science fiction' en FLR voor 'militaire science fiction'. Een qualifier is nog het best te vergelijken met een trefwoord die je aan het onderwerp toevoegt. Er zijn zes soorten qualifiers: locatie, taal, periode, educatief doel, interesse (zoals vakantie of een bepaald feest) en stijl. Zo wordt FL+1DDN science fiction die zich in Nederland afspeelt.
Voordelen Thema
De kracht van Thema zit hem in de combinatie van 2970 onderwerpen en qualifiers. Er zijn 3016 plaats-, 278 taal-, 211 periode-, 369 educatief doel-, 126 interesse- en 174 stijl-qualifiers. Dat betekent dat er zonder nationale extensies in theorie circa vier triljoen (!) aparte categorieën mogelijk zijn.
Bol.com heeft geëxperimenteerd met Thema. Uit hun experiment bleek dat klanten die browsen 7% vaker doorklikten naar boeken mét Thema-codes dan naar titels binnen algemene categorieën. Van alle consumenten in de test, bracht 37% een bezoek aan een van de nieuwe Thema-categoriepagina’s.
Boekenplan gaat zijn uiterste best doen om alle titels nog voor de zomer te voorzien van de Thema-codes. Door de hoeveelheid onderwerpen van ons fonds zal het dus bewerkelijk zijn. We gaan ervan uit dat deze extra inspanning zijn vruchten zal afwerpen.
Misschien heb je meer belangstelling voor boekmarketing
Andere interessante onderwerpen:
Wat doet een recensie voor je boek
Whitepaper 29 tips voor het succesvol uitgeven van uw boek