Tekening va mensen die elk een ster geven. Dus samen 5-sterren als beoordeling

Het krachtige hulpmiddel van recensies voor schrijvers

Recensies vormen een essentieel aspect voor auteurs, en hun impact reikt verder dan alleen de lezers. Elk oordeel draagt bij aan de marketingstrategie van het boek en biedt waardevolle inzichten voor zowel toekomstige lezers als de schrijver zelf. In deze blog duiken we dieper in op het belang van recensies en delen we strategieën voor het effectief verkrijgen ervan.

Het vragen van recensies

 

Er zijn verschillende momenten waarop je recensies kunt vragen. Allereerst kun je een maand of twee voordat je boek verschijnt een pdf met de cover op de eerste pagina naar recensenten sturen. Dit kan niet alleen media-aandacht genereren, maar je kunt ook een interview krijgen.

De tweede periode is rond de tijd dat je boek verschijnt. In deze periode kun je hardcopy boeken toesturen of een pdf-bestand aanbieden, afhankelijk van de voorkeur van de recensent.

De derde periode is nadat het boek is verschenen. Het is namelijk een misvatting dat boeken alleen worden gerecenseerd als ze nieuw zijn. Ook dan willen recensenten je boek bespreken.

 

Heruitgave en boekactiviteiten

 

Een vierde moment om recensies te vragen is wanneer er een heruitgave van je boek komt en je inhoud hebt toegevoegd of veranderd. Ten slotte kan het organiseren van een activiteit rondom je boek, zoals een lezing of boekpresentatie, een goed moment zijn om recensies te vragen.

 

On top of mind blijven

 

Door verspreid in de tijd aandacht te besteden aan je boek, blijf je on top of mind bij zowel de media als bij je potentiële lezers. Dit is de reden waarom het belangrijk is om recensies te blijven vragen en te blijven werken aan je boekmarketing.

 

 

 

Liever een matige recensie dan geen

 

Mogelijk realiseer je het niet, maar de auteur is de belangrijkste persoon om de juiste reviews te krijgen. Natuurlijk Boekenplan helpt mee. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt onder andere dat:

Een groen vinkje is dus belangrijk punt Een positieve recensie voor een bekende auteur en een bekend boek zorgde voor meer verkoop.
Een groen vinkje, dus een belangrijk punt Een negatieve boekbespreking voor een bekende auteur betekende minder verkoop.
Een groen vinkje, dus een belangrijk punt Van een onbekend boek en een onbekende auteur steeg de verkoop bij zowel een positief als een negatief oordeel.
 

Dus liever een matige recensie dan geen recensie. Daarentegen als je wat bekender wordt, omdat je misschien meerdere boeken hebt geschreven, dan kan een matige beoordeling schadelijker zijn.

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Boekenplan.
Succes!

 

 

Dank aan Denise Hulst voor deze tip.

 

Lees ook het artikel: Een gratis ISBN voor de auteur

Share |