Hoe je een beter boek uitgeeft en meer lezers bereikt
1. Blijf investeren in tijd en aandacht
Overnight succes takes 267 days. Als je denkt dat je succes kunt fixen binnen een maand of drie vier, kun je beter een bestaande goedlopende broodjeszaak overnemen.
Succesvol worden met je boek vraagt net zoveel tijd als succesvol worden met een nieuwe business. Daar staat gemiddeld 3 jaar voor.
80% van de start-ups gooit het bijltje er binnen 2 jaar bij neer. Als je je zelf als start- up kunt zien, dan is dat al winst. Dan heb je namelijk 3 jaar de tijd om succesvol rond en met je boek te worden. Als je blijft investeren met tijd, liefde, geld en aandacht gaat je dat lukken.
2. Advies vragen
Het ligt voor veel auteurs voor de hand om advies over boekpromotie te vragen aan de mensen die de boekenbusiness goed kennen. Uitgevers, redacteuren, PR-mensen, recensenten.
Maar... out off the box denken doen mensen automatisch als ze niet gehinderd door enige kennis of ervaring over iets na moeten denken wat volstrekt buiten hun comfortzone ligt. Deze mensen, die van toeten nog blazen weten, zou je nog wel eens verrassende ideeën kunnen opleveren.
3. Ben je vastgelopen
Als je vastloopt en je hebt geen inspiratie en geen flauw idee wat je (nog meer) kunt doen om je boek in de schijnwerpers te zetten.
Organiseer dan een brainstormsessie met enkele ondernemende mensen uit je netwerk. Veel ondernemende mensen zijn creatief. Zij vinden het erg leuk om hun creativiteit op zo'n vraag los te laten. Geef hen je boek, zodat ze weten waar het over gaat. Dan gaat hun creatieve brein ongetwijfeld op de achtergrond al aan het werk.
4. De mens achter zijn boek
Lezers willen steeds meer weten over de mens achter de auteur. Of beter nog, de mens achter een boek. Dat betekent dat je jezelf zichtbaar moet maken. Een goede website, zichtbaarheid op social media en vooral: toegankelijk zijn. Of dat in ieder geval uitstralen. Online en digitale communicatie met je fans is voor veel grote auteurs een normaal iets. Kijk maar eens bij een van je favoriete auteurs.
Grote kans dat hij of zij actief is op social media.
En natuurlijk, er zijn auteurs die dat allemaal uitbesteden, maar er zijn er ook veel die het echt allemaal zelf doen. Blijf in contact met je fans.
5. Bereid je voor
Ik heb meegewerkt aan een boek dat een groot succes werd. De auteur werd overstelpt met aanvragen vanuit alle hoeken en gaten. Interviews met radio, tv, kranten en tijdschriften. Hij werd uitgenodigd om lezingen en spreekbeurten te geven. Zijn gewone werk ging gewoon door. Drie maanden na verschijnen van zijn boek was hij een mentaal en fysiek wrak. Hij was niet voorbereid op de impact die zijn boek zou hebben op zijn dagelijkse werk en leven.
Be prepared en hou je kop erbij. Zoom elke week een keer flink uit en vraag je af of het gaat zoals jij het wil en of je krijgt wat je nodig hebt om bij te tanken. Rust uit.
Blijf de regie voeren over je agenda zoals je de regie voerde over het schrijfproces en over de promotie van je boek.
Lees ook artikel boeken verkopen als een tierelier.
Dank voor de tip Denise Hulst
Interessante onderwerpen:
Wat doet een recensie voor je boek
Whitepaper 29 tips voor het succesvol uitgeven van uw boek