Boeken verkopen succesvol optimaliseren: Een nuttige gids

    « Terug


     

    Ontdek de Bestsellers: Wat maakt boeken zo aantrekkelijk en succesvol?

    Benieuwd naar welke boeken als warme broodjes over de toonbank gaan? We onthullen de geheimen achter hun aantrekkingskracht. Is het de cover, het onderwerp, de schrijfstijl, of gewoon de juiste marketing? In dit verhaal duiken we in de factoren die hebben bijgedragen aan het succes van een van onze best verkopende boeken.

    Onderwerp is medebepalend

    Als eigenaar van Boekenplan heb ik al veel auteurs en bedrijven geholpen bij het uitgeven van hun boeken. Op een gewone dinsdagmorgen ontving ik een e-mail van psycholoog Marly Senden, die aangaf dat ze een boek had geschreven en ongeveer 50 exemplaren wilde laten maken. Haar boek, getiteld "Bij twijfel zeker doen", was bedoeld voor een belangrijke groep binnen haar cliënten: de relatietwijfelaars. Het onderwerp intrigeerde me en ik besloot snel een afspraak te maken met deze psycholoog.

     

    Schrijfstijl

    Een week later zat ik bij haar op de bank om onze offerte door te spreken. Natuurlijk kwam het mogelijke uitgeeftraject snel ter sprake. In dit traject is redigeren echt een must. Als auteur ben je urenlang met de teksten bezig geweest. We weten uit ervaring dat je na verloop van tijd min of meer blind wordt voor foutjes en stijlbreuken. Hierdoor lezen sommige stukken minder vlot weg. Daarom laten wij altijd redacteuren naar het manuscript kijken. Een vlot lezende schrijfstijl is dus belangrijk als het gaat om boeken verkopen. Dit geldt natuurlijk ook voor de achterflaptekst. Schrijf een wervende tekst.

     

    Het boekomslag

    Hoe gaat het ontwerpen in zijn werk’, vroeg Marly nieuwsgierig.
    ‘Wij verzorgen alles, maar heb je zelf al een idee?’ vroeg ik.
    Ik vraag dit altijd, omdat ik weet dat auteurs daar soms een uitgesproken mening over hebben. Uiteindelijk is het eindresultaat iets geheel anders. Met het stellen van deze vraag voorkomen we veel teleurstelling en onnodig dubbel werk.
    ‘Ja en ik heb ook al een foto’, antwoordde Marly.
    ‘Mooi, daar kunnen we wel iets mee. We maken een ontwerp en sturen je dan een digitale proef. Daar gaan we mee door tot je 100% tevreden bent. Aan het eind van de ontwerp- en opmaakfase, produceren wij een proefboek. Het is exact het boek zoals dat straks bij de lezer terecht komt. Toch nog niet helemaal tevreden? We passen het aan tot je juichend uitroept: ‘Dit is hem!’'
    ‘Dat klinkt geweldig’, zei ze enthousiast.
     

    Natuurlijk speelt het omslag een cruciale rol bij het succesvol verkopen van boeken. Gelukkig kunnen we auteurs hierbij uitstekend ondersteunen. Met mijn uitgebreide achtergrond in zowel de grafische industrie als de uitgeverswereld, waarin ik functies heb vervuld van accountmanager tot commercieel directeur, kan ik mezelf beschouwen als een expert op het gebied van vormgeving, productie, drukwerk en verkoop. Gedurende mijn loopbaan heb ik talloze auteurs en bedrijven geholpen om gezamenlijk succesvolle publicaties te realiseren.

     

    Boeken verkopen en promotie

    We zorgden voor een oplage bij de groothandel. Printing on demand waarbij na een bestelling binnen twee dagen het werk bij de lezer in de bus valt. Een grote of kleine oplage bepalen wij afhankelijk van onze verwachtingen van de verkoop.
    Na zo’n negen weken leverde ik de boeken bij Marly af. Ze zei: ‘Jammer dat het uitgeefproces er alweer op zit’.
    ‘Ben je gek, nu beginnen we aan het verkoopproces!’, zei ik.

    Het Boekenplan uitgeefpakket omvat de volgende marketingactiviteiten:
    • promotiemateriaal (recensies, persberichten, video)
    • promotie via social media
    • auteurswebsite
     

     

    Uiteindelijk kwam Marly paginagroot in de Telegraaf, werd ze uitgenodigd door L1 radio en tv en werden enkele artikelen in tijdschriften gepubliceerd. Nu heeft ze elke 14 dagen op de radio een spreekuur.
     

    In het kort

    Het verkopen van boeken heeft geen vaststaande formule. Verschillende factoren zoals het onderwerp, de schrijfstijl, het omslagontwerp en de marketingstrategie spelen allemaal een rol, zij het niet altijd even sterk. Succesvol boeken verkopen vereist toewijding en ook een dosis geluk, om het boek op het juiste moment te lanceren. Wilt u meer informatie hierover? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. We delen graag advies en begeleiding om uw boek op de best mogelijke manier op de markt te brengen.
     

    Meer weten?
    Maakt dit blog u enthousiast en wilt u eindelijk je boek uitgeven? Heb je nog vragen? Neem dan gerust contact op!  Lees vooral het artikel hoe je een beter boek uitgeeft.

     

    Share |