28 tips en je eerste boek uitgeven

28 tips en je eerste boek uitgeven

Daarom is er geen succesvolle uitgeefformule

Helaas is er geen enkele formule die je succes kan garanderen bij het uitgeven van je boek, maar er zijn verschillende zaken en strategieën die je de juiste weg wijzen naar de beste kans op een succesvolle publicatie.

 

Na het begeleiden van honderden auteurs kwamen we op deze 28 tips

 

  1. Vraag jezelf af wat betekent het voor je op succesvol te zijn. Succes kan voor iedere auteur anders zijn. Voor sommige auteurs betekent dit geld verdienen. Voor de ander dat zijn boek in grote getale gelezen wordt. Hou goed voor ogen wat het voor jou betekent en streef en maak realistische plannen.
     
  2. Wie is je lezer. De grootste vergissing bij de beginnende auteurs is dat zij hun lezers niet kennen. Ken je lezers hun verwachtingen, waar houden ze van en waarvan niet, hun gewoonten enzovoort. Dit begint bij het schrijven van de eerste en gaat door tot aan de promotie.
     
  3. Boek uitgeven op papier digitaal en online. Blijf binnen het bereik van elke lezer. e-Books zijn geweldige online marketing tools om bijvoorbeeld weg te geven. Papieren boeken zijn onmisbaar bij evenementen zoals boekpresentaties waarbij de boeken gesigneerd worden. Publiceer korte verhalen online als blog op je website.
     
  4. Zorg dat je papieren boek van hoge kwaliteit is. Goed schrijven is natuurlijk van groot belang en je omslag moet erg goed zijn maar slecht geprint zal alles teniet doen. Het vervelende is dat en erg goed gedrukt boek zal niet meer verkopen maar een slecht boek gedrukt verkoopt niet.
     
  5. Maak een marketingstrategie. Veel auteurs vinden het eng om een marketingstrategie in elkaar te zetten. Natuurlijk het klinkt ingewikkeld maar hou het simpel. Zet je doelen op papier en werk ze uit, stap voor stap.
     
  6. Neem een goede redacteur. Ja, besparen is niet verkeerd behalve op een goede redactie. Een redacteur zal je niet helpen met het weghalen van de typefoutjes maar hij of zij zal je helpen om op de inconsistentie en structuurpunten te wijzen. Bij recensies is dodelijk dat als laatste zin wordt afgesloten met het is jammer dat er zoveel foutjes of onduidelijkheden in staan. Als je al een recensie krijgt natuurlijk. Lees ook de pagina over schrijftips.
     
  7. Zorg voor een mooi uitgevoerd binnenwerk. Zorg dat het een professioneel uiterlijk krijgt. Dit kun je bereiken met Word maar het pakket Indesign gaat nog een stap verder. Maar misschien moet je overwegen om het door een goede vormgever te laten doen. Dt is inderdaad duurder maar zijn voorstellen geven je boek een unieker karakter. Wat een must is bij je boek uitgeven.
     
  8. Neem de tijd voor het omslag. Je moet een boek niet op zijn omslag beoordelen, maar je lezers doen dit wel. Bekijk de ontwerpen van deze tijd binnen je genre. Neem een ervaren ontwerper en vergeet een goede flaptekst niet.
     
  9. Denk eraan dat het omslag duidelijk en leesbaar is als thumbnail. Want online is het omslag nog belangrijker. Een veel gemaakte fout is een mooi omslag maar onleesbaar als thumbnail.
     
  10. Als het even kan neem dan contact op met mede auteurs, leer van hun ervaring. Online zijn er veel groepen zowel op facebook als op linkedin.
     
  11. Hou het nieuws in de gaten. Heeft je boek een bepaald onderwerp of evenement als onderwerp dit nieuws kun je gebruiken voor promotieactiviteiten en misschien kun e het ergens in je boek toevoegen om het onderwerp actueel te maken.
     
  12. Schrijf een geweldige tag-line. Of je boek nu fictie of non-fictie is, om je boek in één zin samen te vatten is niet alleen belangrijk om je lezers aandacht te krijgen maar ook bijzonder handig voor het gebruik bij social media.
     
  13. De flaptekst is erg belangrijk. Een goede flaptekst is kort, aangrijpend en spannend. Het beschrijft het concept bij non-fictie of het beschrijft de karakters in het boek in de toon als beschreven in het boek. Neem je tijd en laat een redacteur er ook naar kijken.
     
  14. Auteurs website. Dit is zeker noodzakelijk met een beschrijving van wat je van het boek kunt verwachten een korte kennismaking met de auteur en natuurlijk een link om het boek aan te schaffen. Voor de media is het belangrijk dat duidelijk met wie en hoe ze contact kunnen opnemen.
     
  15. Gebruik een consistent auteursmerk. Daar bedoel ik mee een professionele banner voor al je social media waar je mee werkt. Zo zal de lezer je beter herkennen. Ook voor de post wees consequent en maak een plan hoe je jezelf en het boek gaat profileren.
     
  16. Online is een metadata erg belangrijk denk er goed over na. Bedank ook de zoekwoorden die hier belangrijk zijn. Je hebt slecht 160 tekens beschikbaar.
     
  17. Blijf niet achter je bureau zitten maar probeer in contact te komen met je lezer. Bezoek evenementen en probeer een praatje over je boek of het onderwerp van je boek te houden. Een groot deel van de bezoeken kan bestaan uit 1 op 1 gespreken over schrijven, leuk om te doen. Neem het boek mee, je kunt iets laten zien.
     
  18. Schrijf veel en overal. Een blog op je site is als schrijver natuurlijk erg belangrijk. Plaats geregeld informatie over je boek of onderwerp gerelateerde info. Probeer voor andere blogs te schrijven. Ook op social media kun je kleine stukken tekst plaatsen uit je boek of plaats een link naar inkijkexemplaren.
     
  19. Vraag lezers of ze in willen schrijven voor je nieuwsbrief. Een prachtig moment om belangstellende lezers om te vormen tot superfans. Een geregelde nieuwsbrief met updates en informatie van je boek en het onderwerp ervan is een goede herinnering dat ze het boek straks kunnen aanschaffen.
     
  20. Gebruik http://www.goodreads.com/genres/nederlands het is eenvoudig om het boek te plaatsen en sommige auteurs hebben hier veel baat bij. Zorg voor een weggevertje, zorg voor een contact met de lezer en misschien kun je je boek bij een leesgroep kwijt.
     
  21. Geld verdienen aan evenementen en artikelen is lastig. In eerste aanleg is de publiciteit rond je boek belangrijker vind ik.
     
  22. De prijs van het papieren boek. Lastig punt. De hoogte van een papierenboek is onder andere afhankelijk van de wijze van distributie. Wil je verkopen via de boekhandel dan moet je rekening houden met een korting op de verkoopprijs tot 42%. Daarbij moet je ook rekening houden met de Vaste boekenprijs.  Bij verschijnen bepaal je de definitieve verkoopprijs die je een jaar niet mag wijzigen. Dus denk goed na laat je goed informeren.
     
  23. De prijs van het digitale boek. Hiermee ben je vrij. Ook hier moet je rekening houden met de retail korting zoals bij het papieren boek maar deze ligt flexibeler. Maar de BTW is 21% in tegenstelling van het papierenboek deze is 6%.
     
  24. Wanneer begin je met Marketing. Hiermee kun je net te vroeg beginnen. Wel te laat. En te laat ben je als je gaat beginnen als je boek klaar is.
    Begin als je een goed beeld hebt van hoe je boek eruit komt te zien. Dan bedoel ik niet fysiek maar dan heb ik het over de inhoud. Begin zo snel mogelijk met een omslag al is het maar met een voorlopige versie. Binnenkort volgt een speciaal item, blog of white paper met 26-tips voor goede boek marketing.
     
  25. Maak gebruik van Printing on demand. Er wordt soms vreemd gekeken naar de term printing on demand. Dit is geen uitgeefvorm zoals sommigen denken maar een technische oplossing om zonder hoge voorraden het boek te distribueren. De beste uitgevers geven de mogelijkheid om na bestelling je boek binnen een dag te printen en naar de besteller te sturen. Dit scheelt een flinke investering in boeken die je op voorraad moet laten liggen.
     
  26. Staar je niet blind om boeken bij de boekhandel binnen te krijgen. Om boeken bij de boekhandel binnen te krijgen is erg moeilijk. Die kijken de kat uit de boom om te zien of het boek wel verkocht kan worden. Zet al je inspanning in om op internet bekend te worden met als basis je eigen boekenpagina en social media. Als je boek goed gaat lopen dan kom je makkelijker de boekhandel binnen.
     
  27. Vraag, voor het boek uitgeven om hulp want dat zal je zeker nodig hebben. Je kunt op het internet ook fora vinden waar je je vraag voor kunt leggen of vraag het ons.
     
  28. Blijf doorgaan. Promotie van je boek is niet iets waar je met een paar weken mee klaar bent. Sommige mensen denken dat als je een persbericht rondstuurt het verder vanzelf gaat. Jammer dat dit maar zelden lukt.

 

Wil je je eerste boek uitgeven, je hebt hulp nodig? Bel 043-3581882 of stuur een e-mail.(-info@boekenplan.nl-)